info@preveza1821-2021.gr

Το έργο με τίτλο «Ο θάνατος του νεαρού διακόνου από τη Μεσσηνία» φιλοτεχνήθηκε από τον Γάλλο ζωγράφο Vincent Nicolas Raverat.  Ο Raverat ήταν ένας από τους καλλιτέχνες και διανοούμενους, που βοήθησαν στη θεμελίωση του φιλελληνικού ρεύματος τόσο στη Γαλλία όσο και σε ολόκληρη την Ευρώπη.

  Το έργο του «Ο θάνατος του νεαρού διακόνου από τη Μεσσηνία», που εντάσσεται στα έργα που περιγραφουν τον «Ηρωισμό της θρησκείας», στηρίζεται σε ένα πραγματικό γεγονός. Ο πρώτος, που γράφει για αυτό είναι ο François Pouqueville, ο οποίος αναφέρεται σε έναν νεαρό ελληνορθόδοξο ιερέα, τον οποίο χαρακτηρίζει ως «Ιερό Ορφέα της Μεσσηνίας», που κτυπήθηκε θανάσιμα από Οθωμανούς κάτω από ένα κάστρο, ενώ βρισκόταν μέσα σε μια βάρκα και τραγουδούσε τα βάσανα της σκλαβωμένης πατρίδας με τον ταμπουρά του.

   Αυτή η αναφορά του Pouqueville  ενέπνευσε τον ποιητή Casimir Delavigne να γράψει το ποίημα «Ο νεαρός διάκονος και η Χριστιανική Ελλάδα». Ο ίδιος ο ποιητής χαρακτηρίζει την ιστορία απλή και συγκινητική  και πιστεύει πως ο αναγνώστης θα βρει τη γοητεία της αν δεν χαθεί πολύ μέσα στους στίχους του.

   Και είναι από τους στίχους του Delavigne  που εμπνέεται ο Nicolas Raverat, αλλά και άλλοι εικαστικοί, όπως Delacroix  και ο Deveriat.

   Δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης, οι πίνακες ζωγραφικής εκτός από έργα τέχνης, ήταν και δημοσιογραφικά τεκμήρια. Δεκάδες ζωγράφοι από την εποχή της Γαλλικής Επανάστασης φιλοτεχνούσαν «ειδησεογραφικούς πίνακες», προκειμένου να φτάσουν οι εξελίξεις των μαχών σε κάθε ευρωπαϊκό σπίτι. Αυτή η οπτικοποίηση έπαιζε καθοριστικό ρόλο στην ανάγκη ο κόσμος να συνειδητοποιήσει τις βαθύτατες ιστορικές αλλαγές.

   Στο συγκεκριμένο έργο του Raverat έχουμε μια περιγραφή της σκηνής με αρκετούς θρησκευτικούς συμβολισμούς,  το νεαρό διάκονο να σηκώνει τα χέρια του σε μια κίνηση, που παραπέμπει στον Εσταυρωμένο και τη μορφή του να περιλούεται από το φεγγαρόφωτο, υποδηλώνοντας αγιοποίηση του μάρτυρα της πίστης. Στη σύνθεση σημειώνεται και η παράθεση αντιθετικών στοιχείων, από την μια τα όπλα και η βιαιότητα  των Οθωμανών και από την άλλη η μουσική και το τραγούδι του διακόνου.  Η παράθεση των αντιθετικών στοιχείων είναι συχνή στα έργα των φιλελλήνων εικαστικών και αποσκοπούν στην δημιουργία έντονων συναισθημάτων.

Σήμερα το έργο εκτίθεται στο  Musée de l’Hôtel Sandelin  στο Saint-Omer, ενώ το έργο του Delacroix (που είναι μάλλον μια απλή περιγραφή του γεγονότος) φυλάσσεται στο Μουσείο του Λούβρου.

Αναστασία Κόρρου

Categories: Uncategorized

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Το περιεχόμενο της ιστοσελίδας μας προστατεύεται!!